értékelés
pagony
recenzió
társasjáték
A herceg nyer - Kártyajáték - Értékelés
A herceg nyer! c. kártyajáték a Pagony kiadó egyik legújabb társasjáték újdonsága. A játékot Győri Zoltán tervezte és Baranyai (b) András illusztrálta.
A kártyajáték nem mindennapi feladatot és kalandot tartogat a játékosok számára, mely érdekes ötlet az én figyelmem is azonnal felkeltette.
A kiadó 8+ éves kortól ajánlja, a játékidő kb. 30 perc, míg a játékosok száma 1-5 fő.
Igen, jól látjátok, ezt a játékot egymagunkban, önállóan is tudjuk játszani.
A herceg nyer! ötletes, humoros alapsztorival dolgozik, a játék során a közös cél az, hogy a parányi herceget a sor elejére juttassuk a királyi futóversenyben, s minden további versenyző az ő háta mögött kullogjon, különben jajj, nekünk! Bár a cél kristálytiszta és talán elsőre nem is tűnik túl nehéznek a feladat, elárulom, hogy rettenetesen sokat szenvedtünk, mire a rengeteg kör és játék alatt egyszer, azaz egyetlen egyszer nem kaptunk ki és hozzásegítettük a szerencsétlen herceget a győzelemhez... Minden további körben a király haragjával kellett szembenéznünk. ^^
Nem fogok kertelni, A herceg nyer! egy baromi nehéz játék. ^^ Legalábbis mi mindig elbénáztuk, vagy túlkomplikáltuk, vagy egyszerűen csak szimplán bebuktuk a köröket, s mindezt úgy, hogy az utolsó körig minden gyönyörűen, rendesen folyt a maga medrében, majd történt valami, ami miatt kegyetlenül elvéreztünk... ^^
Mit kell elérnünk a játék végére?
A játékosok egy nemes cél érdekében összefogva, ám egymással nem kommunikálva próbálják első helyen célba juttatni a király fiát. A helyszín a királyi udvar, melynek neves futóversenyét kizárt, hogy ne az icipici herceg nyerje meg... No, de hogy juttatjuk ő célba az első helyen úgy, hogy közben mindenki más mögött fusson és senki ne szaladjon le a másik irányba a pályáról???
A doboz tartalma / A játék menete
18 db útlapka, melyből az alap játékhoz szükségünk lesz:
- 7 db üres útlapra
- 4 db versenyzőre (ők Brünhilda udvarhölgy, Zsigmond lovag, Jenő szakács, valamint maga a herceg, Teofil)
Mivel a játék több nehézségi szinten is játszható, az alap útlapkártyákon túl találhatunk a dobozban még egy üres, de csillaggal ellátott útlapkát, 3 kiegészítő szereplőt felvonultató és 3 szeszélyes útlapkának nevezett darabot is.
75 kártyalap, melyek az alábbiak szerint oszlanak el:
- 60 db programkártya
- 10 db királyi szeszély fordulólap
- 5 db trükk-kártya
Az alapjáték esetében ez utóbbi kettőre szintén nem lesz szükségünk.
A dolog pikantériája, hogy mi magunk - szégyen nem szégyen - az egyszerűsített játékmódhoz tartozó könnyítő királyi szeszély fordulólapok segítségével tudtuk csak bejuttatni a herceget a célba, egyetlen egy alkalommal. XD
No, de vissza a játékismertetéshez...
- 1 db játékszabály füzet
A 7 üres útlapkát és a 4 alap karaktert a játékszabályban megadott módon sorakoztatjuk fel az asztalon. Ezt követően megkeverjük a programkártyákat, majd minden játékosnak 4-4 darabot osztunk. Figyelem! Egymás kártyáit nem láthatjátok, még akkor sem, ha itt a cél közös és együtt lesztek nyertesek vagy vesztesek! A maradékból húzópaklit képezünk.
A játék négy fordulós. A karaktereket és útlapkákat minden játékos mozgathatja, nincs külön karakterünk. Közösek az útlapkák és a cél - a negyedik kör végére a herceg fusson az első helyen! Nem számít, hogy a herceg az első három kör végén hol áll, a lényeg az utolsó forduló!
Minden kört azonos módon játszunk, mely két részből áll. Felváltva teszünk le programkártyát a kezünkből úgy, hogy azt mindig kiegészítjük újra négy lapra. Mindezt 10 programkártya letevéséig csináljuk. Ezt követően a programkártyákon látható lépéseket kell sorban egymás után lejátszanunk.
A programkártyák négy színben pompáznak a pakliban. A kék Zsigmondot, a zöld Brünhildát, a piros Jenőt, míg a fekete szín bármely tetszőlegesen választott karaktert mozgatja. A hercegnek nincs külön színe, őt a pici korona ikonnal ellátott programkártyák segítségével tudjuk mozgatni, ami úgy néz ki, hogy pl. Brünhilda kettőt hátra és egy korona ikon, akkor mozog hátra Brünhilda kettőt és a herceg is kettőt. A fekete kártyáknál közösen dönthetünk arról, melyik karaktert mozgassuk, ezt hangosan megbeszélhetjük egymással. Okosan kell döntenünk, át kell látni a pályát és a még következő programsort is figyelmesen kell leraknunk, ki ne fusson valaki előre vagy hátra, különben vége a játéknak!
A játékot csak abban az esetben nyerjük meg, ha a negyedik forduló végén a herceg fut elől. Minden más esetben vesztettünk, ahogy akkor is, ha pl. bármelyik körben bárki kifut a pályáról.
Nem egyszerű a herceget az első helyen tartani, oda juttatni, s még arra is figyelni, hogy senki se fusson ki se előre, se hátra. Ha nagyon elakadnátok és sehogy sem akar összejönni a győzelem, akkor játszhattok az egyszerűsített játékformával, de akik ezt pillanatok alatt lejátsszák és győznek, azok még egy keményebb, nehezebb játékformával is szórakoztathatják magukat. No, mi azt kihagytuk. ^^
Véleményünk
A játék célja végtelenül egyszerű, ahogy a játékszabályok megértése is. Maga a játék sem egy túl bonyolult, vagy a végletekig nehezített forma, ettől függetlenül sajnos mégis úgy tettük le, hogy borzasztó nehéz négy körön át "túlélni" és még a herceget is bejuttatni elsőként a célba.
Magával a négy körön át tartó versennyel nem volt problémánk. A kezdeti próbálkozások némelyikén, gyakorlás közben sikerült csak kifuttatunk a pályáról egy-két karaktert (a legtöbbször Jenőt ^^), de eljutni a negyedik körig többszöri begyakorlást követően nem olyan nehéz. A probléma abban áll, hogy nem a herceg fut majd legelöl...
A játék nehézségét az adja, hogy bár egy közös célért küzdötök, azt nem tudjátok, ki, mit fog lerakni a kezéből, s az milyen módon fogja felborítani az adott sort. Fejben számolós, logikai, s nagyon sok koncentrációt igénylő játék ez, melyben sajnos néha a vakszerencse dönt, mert ha a húzópakliból csak koronás lapot húzol fel, amit le kell raknod és ezzel a herceg kifut hátul, vagy utolsó lépésként az első helyről hátrébb kerül, akkor ott a vég...
Számtalan játék lejátszása után a herceget végül az egyszerűsített játékmód segítségével tudtuk a célba juttatni első helyen, mindössze egyetlen egy alkalommal!
Bár maga a játék szórakoztató és nagyon sokat nevettünk, sok volt a bosszúság is, s a siker folyamatos elmaradása sajnos nagyon vissza tudta venni a játékkedvet, s az újbóli kísérletezgetés és próbálkozástól is elment a kedvünk...
Nagyon oda kell figyelni a másikra, ki mit tesz le, mielőtt leraknál egy kártyát, fejben végig játszani az előtte akár már 9 lépésből álló programsort, hogy azzal az eggyel nem-e rontasz el végül valamit, de mivel örökké nem húzhatod, s sokszor teljesen átláthatatlan, mi fog addig a lépésig kijönni, lépned kell, lesz ami lesz...
Maga a kivitel rendkívül minőségi, ahogy Baranyai (b) András képi világa is tetszetős, bár tekintve, hogy én magam nagyon szeretem az illusztrációit, talán nem is meglepő, hogy miért is szerettem annyira a karaktereket és a dizánjt.
Egyetlen aprócska fricskát engedjen meg a tervező: ha ez egy királyi futóverseny, lovagokkal, udvarhölgyekkel, akkor nagyon koridegen ám benne az az egyik plusz útlapka, a trambulin...
Kedvenc játékot sajnos jelen esetben bár nem avattunk, az ötletelés, a begyakorlás szórakoztató perceket tartogatott a számunkra, s nagyon tudtunk ám örülni az egyetlen győzelmünknek is! Biztos vagyok abban is, hogy többször elővesszük majd a játékot és gyakoroljuk, s megpróbáljuk első helyen célba juttatni a herceget, hogy a király ne vegye a fejünket, bár az már úgysincs a helyén ennyi kudarc után... ^^
Az azonban biztos, hogy többször kerül majd elő olyan játék, amiben a győzelemre, s az azzal együtt járó örömre nagyobb és több esélyünk van.
Értékelés: 4/5
A játékot köszönöm a Pagony kiadónak!
Amennyiben a játék felkeltette az érdeklődésed, itt tudod beszerezni.
0 comments