Swift

Vészits Andrea: Agáta ​és a jegenyenyár - Értékelés



Vészits Andrea Agáta ​és a jegenyenyár c. kisregénye a Pagony kiadó gondozásában látott napvilágot. Az Abszolút Könyvek kiadói könyvsorozat legújabb darabja egy gyönyörűen megírt "mese", mely az idei kínálat egyik legerősebb darabja. 

Az Agáta és a jegenyenyár egy Tourette-szindrómás lány és egy óriási tragédiát átélő fiú nem mindennapi története, mely húsba vágó tündérmeseként elevenedik meg a lapokon...

#abszolútbarátság
#abszolúttermészet
#abszolútmentőakció

Az Abszolút Könyvek célközönsége a 9-12 éves korosztály, ám én magam úgy vélem, hogy jelen kötet is tökéletes példája annak, hogy az igazi mesék kortalanok és mindenkihez szólnak, aki szeretné meghallani a hangjukat... 
Az Agáta és a jegenyenyár minden kétséget kizáróan ajánlott olvasmány a felnőtt olvasók számára is!!!

"- Néha csak úgy jönnek belőlem a 
szavak. Ahogy a szívem ver."

Főhősünk, Agáta tízéves lett, ám születésnapját egyedül, "magányosan" ünnepli szeretett kutyája, Mázli társaságában. A kislány szülei elváltak, édesanyja és édesapja felváltva nevelik őt, ám hivatásukból adódóan alig vannak otthon, így a lány gyakorta egyedül tengeti mindennapjait...

Gonoszságtérképet rajzol és figyelemmel kíséri a szomszédban lakó boszorkány életét és a gonoszokat, akik messze földről keresik fel azt a varázslöttyeiért... Rendszeresen meglátogatja a házuk mellett elterülő Smaragderdő közepén, egy tölgyfa odvában élő erdei manókat, Mimit és Momót, ám egy napon Agáta élete gyökerestül megváltozik...

A boszorkány házában megjelenik egy vele egyidősnek látszó fiú, aki egy helyben áll és meredten bámul kifelé, a kertben álló három jegenyenyárfára... Agáta belopakodik a házba és megismerkedik a fiúval, akit a gonosz boszorkány emberré varázsolt!

A lány megpróbálja megtörni Jegenyenyárfi átkát, de nem sikerül. Ezt követően hőseink minden éjszakát együtt töltenek és megpróbálnak rájönni, mivel törhetnék meg a boszorkány varázslatát...

Mindeközben felbukkan a Tetovált Varázsló, aki ki akarja vágni Jegenyenyárfi családját - Herceget, Hercegnőt és Herciget...

"Ezt a "korcs"-ot meg úgy mondta, mint aki sértésnek szánja. Mázlit is 
le szokták korcsozni. Mert keverék kutya egy menhelyről. Én is 
keverék vagyok. Anyám meg apám keveréke."


Az Agáta és a jegenyenyár egy gyönyörű, nem mindennapi történet egy kislányról, aki a saját fantáziavilágában él. Agáta a mindennapok "pokla" és magánya elől menekül a mesék birodalmába, melynek segítségével próbálja feldolgozni a külvilágból érkező ingereket, melyek rá teljesen másképp hatnak Tourette-szindrómája végett...

"- Úgy ültettelek, hogy keletnek nézzél - mondtam Jegenyenyárfinak. - Akkor 
te veszed észre először, hogy vége az éjszakának."

Nehéz a történetről és annak mély rétegeiről spoilerek nélkül beszélni, de megpróbálom. Vészits Andrea kötete egy lenyűgöző, mesei fordulatokkal átitatott modern történet, amiben két sérült lélek lel egymásban vigaszra.
A történet az olvasónak egyfajta nyomozás is egyben, hisz az már az első perctől kezdve teljesen világos, hogy az Agáta fejében megelevenedő mesevilág és a valóság korántsem azonos. Az olvasó a cselekmény előrehaladtával, a képzelet szüleményeinek apró csepegtetésével jön rá az igazságra, mi micsoda, ki kicsoda valójában, ám üdítő Agáta szemén keresztül látni a világot, mely sokkalta szebb és feldolgozhatóbb az ő formájában... Bár tudjuk, hogy a tündérmesék hősei nem léteznek, karaktereik mégis tökéletesen ráhúzhatók a szereplőkre, s megkockáztatom, talán minden jobb is lenne annak, aminek Agáta látja. Ám a világ gonoszsága és sajnos tündérmesei varázslattól mentes léte könyörtelenül visszaránt a valóságba...

A kötetnek két főhőse van. Agáta és Jegenyenyárfi, az "elvarázsolt fa". Agáta Tourette-szindrómás, melyet úgy lehetne leginkább leírni, hogy a lány akaratlan cselekvéseket, mozgási formákat kénytelen tenni, mely nyelvnyújtogatásban, kéz-láb ösztönös, össze-vissza mozgatásában, és folytonos hangadásban (vokális tikk) nyilvánul meg. Érdemes mélyebben is utánaolvasni ennek az állapotnak, melynek fontos szerep jut a regényben... 
A kislány tíz éves és az egyetlen barátja, Mázli, a szintén "sérült" eb, aki hűséges  társa és vigyázója hősnőnknek. Agáta édesanyja orvos, apja pedig zenész, s hivatásukból adódóan keveset vannak otthon. A szülők számomra abszolút ellenszenves karakterek voltak, viselkedésük pedig bicskanyitogató. Ezt a véleményemet, csupán Agáta édesanyjának sikerült némiképp lerombolni a történet végére, akiben - jobb később, mint soha - megmutatkozni látszott az ANYA... Egyébiránt a szülők a cselekmény 90%-ban elhanyagolják a gyermeküket, aki így kénytelen saját álomvilágába menekülni, s olyan "alakokkal" körbevenni magát, akik korántsem veszélytelenek... 
Egy orvos hivatástudata csodálatra méltó, s biztos vagyok benne, hogy léteznek még piciny hazánkban is ennyire elhivatott szakemberek, de nekem már-már inkább ez az elhivatottság volt az, ami tündérmesébe illőnek tűnt...

Agáta másképp látja a külvilágot. A külvilág pedig hülyének tartja Agátát. (Elnézést a kifejezésért, de ez a regényben is így hangzik el, s kell is, hogy ezt a szót használjam én is az erős kontraszt végett.) Beteg gyermekkel élni nem könnyű. Agáta az átlag olvasónak furcsa és dilis lánynak tűnhet, aki bár valóban furcsa, de cseppet sem hülye! Csupán máshogy látja a világot, s betegsége miatt kénytelen úgy viselkedni ahogy és azt tenni, amit... Szerencsére a regényben megjelennek azok az emberek is, akik elfogadják a másságot és kedvességgel, szeretettel fordulnak a sérült gyermekek felé...

Ahogy haladunk előre a történetben, úgy válik kristálytisztává minden. Kíváncsian vártam, mikor derül fény minden apró részletre, ki kicsoda is valójában, s bár a legtöbb mesebeli karakter személye kitalálható, ki is ő és mivel foglalkozik a valóságban, volt, ami megdöbbentett, vagy épp mulattatott. A manók kiléte azonban teljesen megdöbbentett... Bevallom, egy pici aggodalom el is fogott, hogy odakinn az erdőben, egy tízéves kislány, aki védtelen, s még beteg is, milyen emberekben bízik meg, s itt is látszik igazán, mennyire nem figyelnek rá a szülei - félelmetes... Bár Agáta természetétől fogva jóságos, de naiv is egyben, s felnőtt szemmel nem tudok nem elvonatkoztatni, mennyire máshogy is alakulhattak volna a dolgok, ha a valódi élet mocskára gondolok...

Agáta mellett a kötet másik főhőse Jegenyenyárfi, akit elvarázsoltak. Nos, ez talán nem is áll olyan távol az igazságtól, mint gondolnánk... Traumák után gyakoriak lehetnek az efféle válaszreakciók, ám a fiú karakteréről már valóban nehéz úgy beszélni, hogy ne lőjem le nektek a poént, amire magatoknak kell rájönnötök... Mégis mesélek picit róla, hisz a kedvenc karakterem lett a történetben.
Az elvarázsolt fa - akinek a boszorkány a Nyár Jakab nevet adta... - hirtelen bukkan fel a szomszédban. Eleinte a fiú meg sem próbál emberként viselkedni, nem iszik, nem hajlandó sétálni, lefeküdni, hiszen ha ezt mind megtenné, soha többé nem lehetne újra fa... Apukája, anyukája és húga a kertben hajladozik, akikhez égető mód vágyik vissza. Jegenyenyárfi és családja közt az üzeneteket eleinte Agáta közvetíti, aki szépen lassan maga is megtanulja a fák beszédét... 

Agáta és Jegenyenyárfi között csodálatos és felemelő barátság alakul ki. A két gyerek a történet előre haladtával egyre inkább háttérbe szorítja saját magát, a másik érdekeit és boldogulását tartják szem előtt, s mindent megtennének egymásért. Saját testi épségüket is kockára teszik, hogy megvédjék a másikat. 

Gyönyörű történet ez, mely a lelki sérülésekről és a magányról szól; valamint arról, hogy mégis van valahol, valaki a világban, még ha csupán egyetlen egy ember is, aki megért és tudja, mit érzel... Akire támaszkodhatsz, aki a testvéreddé válik, s együtt haladva az úton talán minden egyre könnyebb és könnyebb lesz...
Jegenyenyárfi  karakterének varázsa abban áll, hogy ő lesz a kulcsfigura Agáta életének megváltozásában. Ő lesz a lány első barátja, s a tetőpont is az ő léte körül forog...

A hatalmas tragédiát átélő, saját fantáziájába menekülő fiú, aki tényleg elhiszi, hogy jegenyenyárfa volt, élénk, húsbamarkoló képet fest a gyászfeldolgozásról, s arról, mi történhet, ha egy lélek ennyire maghasad...

"Azt tudtam, hogy ha elég tápanyaghoz és folyadékhoz jut egy 
élőlény, akár ember, akár fa az illető, akkor életben marad. De 
attól féltem, ez most nem lesz elég. Jegenyenyárfi szépen belehal 
a szomorúságba. Annyira hiányzik neki a családja."

A kötet több súlyos témát is boncolgat, ám mély tartalma mellett egy botanikai gyöngyszem is, ami oltárt állít a természetnek, s kísérletet tesz felhívni az olvasó figyelmét a természet, a vadvirágok és a fák szépségére és megóvására...
Vészits Andrea páratlanul zseniális tündérmeséjét Bölecz Lilla szemkápráztató illusztrációi keltik életre, amiknek szintén varázserejük van... A fekete-fehér, lebilincselő képek életre keltik ezt a "sötét" történetet, súlyt adnak az olvasottaknak, s remek atmoszférát teremtenek. Sajnálom, hogy csupán öt illusztrációnak jutott hely, többet is szívesen nézegettem volna.

A kötet mindössze 112 oldal, mégis teljes egész, jól felépített, mindenre választ adó történetet rejt magában, ami hosszú ideink velünk marad. Témájából kifolyólag segítő könyvként is használható a szociálpedagógiában...


Apró érdekesség
Ez már a második olyan magyar írás a legfrissebb felhozatalban, mely egy korábbi Pagonyos könyvre reflektál. A boszorkány macskájának az írónő a Minna nevet adta, akit nem tudtam elvonatkozni szeretett macskakisasszonyunktól... :3

"- Maguk a lökött kölyök szülei?
Ezt kérdezte.
- Mi egy csodálatos kislány szülei vagyunk - felelte apa.
- Maga a szomszéd ház sötét bunkó, új tulajdonosa? - érdeklődött anya.
A Tetovált Varázslónak szép vörös lett a feje."

Az Agáta és a jegenyenyár egy gyönyörű, varázslatos tündérmese, mely a valódi életben gyökerezik. Olvasása a már idősebb, komolyabb korosztálynak ajánlott, aki még hisz a tündérmesékben, de különbséget tud tenni a mesevilág és a valóság között. Szívből ajánlom felhasználását a szociális munkában; remek segítség lehet a gyász és a traumák feldolgozásában, s mindazoknak is tökéletes olvasmány, akik egy picit mások... Továbbá mindenkinek, aki hisz a tündérmesékben és szeretne elmerülni Agáta lenyűgöző világában! 


A könyvet köszönöm a Pagony kiadónak!

Értékelés: 5/5 jegenyenyár
Kedvenc kötet

Idézetek

"Persze a boszorkány viskójának kéménye most is füstölt... Messze földről járnak hozzá a gonoszok."

"- Árvakáka békakáka békakása bábarokka büdös beléndek!"

"- Azt akarod mondani, hogy te egy fa vagy?
Irtó nagy hülyeségnek hangzott a kérdésem. De a fiú rábólintott.
- Igen.
Hűha! Akkor most én egy fával beszélek? Ez új!
- És miféle fa vagy?
Én sok fát ismerek, tölgyet, bükköt, birset, platánt, akácot, nyárt, nyírt, szilt, ginkgót, kőrist, fenyőt, égert, szomorúfüzet, ciprust, hársat, juhart, gyertyánt, berkenyét, bodzát, borókát, babért, mirutszt, magnóliát, mandulát, mogyorót, galagonyát, kecskerágót, kányabangitát, szelídgesztenyét, vadgesztenyét, eperfát, almafát, körtefát, ecetfát, tulipánfát, tiszafát, fügefát, olajfát, bálványfát, szivarfát, magyalt, naspolyát, vackort és diót, de egyikre se hasonlított.
- Jegenyenyár... - bökte ki.
- Jegenyenyár?!?"

"-  A szüleimet és a húgomat a boszorkány foglyul ejtette - folytatta, és szomorúan kimutatott a kertbe, a hátam mögé.
A réttel határos kerítéshez közel három jegenyenyárfa hajladozott a szélben. Mintha integetnének. Egy hatalmas, egy jóval alacsonyabb és egy kicsi.
- Ők a családod?
Bólintott.
- Apám, anyám és a húgom. A Herceg, a Hercegnő és Hercig - mutatta be őket.
- Agáta - mutatkoztam be én is. - Hát te?
- Jegenyenyárfi...
Jegenyenyárfi? Érdekes. Miért nem hercegfi?"

"- Apám volt a Smaragd-rét ura, ott álltunk szabadon és együtt a szélben... - ... - De a boszorkány elszakított minket egymástól."

"Jegenyenyárfi nem törölte le a könnyeit. Biztos először sírt életében, mert a fák nem sírnak, és papírzsepijük sincs."

"Törtem a fejem nagyon, hogyan segíthetnék. Jegenyenyárfit elvarázsolta a gonosz boszorkány. Mit lehet ez ellen tenni? Aztán eszembe jutott, hogy a boszorkányok gyakran varázsolnak királyfiakat például békává.
Tüstént kész volt a tervem.
- Bejövök és megcsókollak!
- Micsinálsz?!
Jegenyenyárfi egész emberszerűen elképedt.
- Bejövök és megcsókollak! Mit nem lehet ezen érteni? Te még sose olvastál mesét?"

"De csak nem lehet olyan nehéz a csók!
Puszilgattam összevissza Jegenyenyárfit, hátha újra fa lesz belőle. Nem történt semmi. Maradt ember. A csuklója körül volt egy szalag. Arra az volt írva, hogy Nyár Jakab."

"Aztán eszembe jutott, hogy én nem vagyok királylány. Csak Agáta. Talán nem is a csókkal van a baj. Hanem velem. Velem gyakran van baj. Viszont nem szoktam könnyen feladni. Nem olyan fából faragtak... Ahogy ez eszembe jutott, elgondolkodtam azon, lehet, hogy én is egy fa vagyok? Vagy az voltam? És milyen fa? Nehéz kérdések."

"De a hét rendes mesebeli szám. Úgy gondoltam, pont átoktörő."

"Azt tudtam, hogy ha elég tápanyaghoz és folyadékhoz jut egy élőlény, akár ember, akár fa az illető, akkor életben marad. De attól féltem, ez most nem lesz elég. Jegenyenyárfi szépen belehal a szomorúságba. Annyira hiányzik neki a családja."

"- Ez undorító - ... - Miért ilyen piros a nedvetek?
Mit mondhattam volna?! A hemoglobin piros, a klorofill zöld. Dehogy miért?! Csak. Ilyen.
Orvosgyerek vagyok. Bírom a vért. Tudom, milyen az ember belül. Profin sebkezelek."

"- Úgy ültettelek, hogy keletnek nézzél - mondtam Jegenyenyárfinak. - Akkor te veszed észre először, hogy vége az éjszakának."

"Ezt a "korcs"-ot meg úgy mondta, mint aki sértésnek szánja. Mázlit is le szokták korcsozni. Mert keverék kutya egy menhelyről. Én is keverék vagyok. Anyám meg apám keveréke."

"- Három évre a szolgálatába szegődnék mint varázslóinas...
- Kellesz a rossebnek! - recsegte a rézorrú banya."

"Onnan lestem a fehér köpenyes vámpírokat, ahogy a nők vérét veszik. Vörös és fehér. Általában egy kisbabát kaptak a vérükért cserébe. Furán néztek rám, amikor megkérdezték, mivel foglalkozik az anyukám,  és én mondtam, hogy vámpír. És csecsemőkereskedő."

"...egyszer elvesztem. Én nem tudtam róla, hogy el vagyok veszve. Mert magamnak megvoltam. De sokáig kerestek. Nagyon sokáig... Többet nem vittek magukkal. Sajnos."

"- Néha csak úgy jönnek belőlem a szavak. Ahogy a szívem ver."

"- ...Azt mondták, hogy kinőhetem a Turrettet.
- Mint valami ruhát?
(...)
- Jó lenne. Majd próbálok gyorsan nőni."

"- De most nem mondtál egyet sem.
- Nem mondtam? (...)
- Akkor te most láttad, milyen leszek, ha már nem leszek ilyen turettes."

"- Ha csak egy ujjal is hozzáér a gyermekemhez, kitépem a szívét!
Látszott, hogy nem tréfál. Még a vén szipirtyó is megrettent. Jó okkal. Anya aztán pontosan tudja, hol hordjuk a szívünket. Nem téved."

"- Te vagy Jakab?
(...)
- Az unokám - hazudta szemrebbenés nélkül a boszorkány. 
- Nem igaz! - kiabáltam.
- Csak ez is hülye, mint a maga gyereke.
- Az én gyerekem nem hülye! - csattant fel anya.
- Nem-e? - vigyorgott a banya. - Beásta a kölköt a földbe, ez a lökött meg hagyta."

"...megállapítást nyert, hogy ki vagyok száradva. És az roppant veszélyes. Mondtam, hogy nem vagyok. Látta már jó pár kiszáradt növényt. Annak annyi, hiába öntözik. Nekem meg még nem volt annyi."

"- Maguk a lökött kölyök szülei?
Ezt kérdezte.
- Mi egy csodálatos kislány szülei vagyunk - felelte apa.
- Maga a szomszéd ház sötét bunkó, új tulajdonosa? - érdeklődött anya.
A Tetovált Varázslónak szép vörös lett a feje.
- A volt férjem egy úriember - folytatta anya. - De én egy vadállat vagyok. Úgyhogy javaslom, kezdjük újra a beszélgetést."

"Azon kaptam magam, hogy drukkolok a boszorkánynak. Ha gonoszok harcolnak, akkor csak gonosznak lehet drukkolni. A kisebbik gonosznak."

"- Hol van Jakab? - kérdezte anya.
Jó kérdés. Szökésben."

"Jegenyenyárfi meg szomorúan mosolygott. Amióta eldőlt, hogy örökre ember marad, néha mosolygott. Érthető. A fák nem mosolyognak."

"...a boszorkánynak varázsital-elvonókúrára kell mennie. Bentlakásos. Varázstalan boszorkány lesz, mire kijön. Félig boszorkány."

"Suliba menet meglátogatjuk Jegenyenyárfi családját. Már én is érte a suhogásukat. Mert régebben én is fa voltam. Egy vörös levelű vérbükk. Vérbükkina. Mindenki azt hiszi, Agáta és Jakab vagyunk. Valójában Vérbükkina és Jegenyenyárfi. Két testvér fa vagyunk, akik emberi alakban élnek és van egy kutyájuk. És persze nagyon is lehet, hogy Mázli is fa volt egyszer. Lehet, hogy Minnával is ez a helyzet?
És hogy ezt miért meséltem el nektek? Mert sose lehet tudni egy fáról, hogy esetleg nem a családja-e valakinek. Ezért ne vágjátok ki, ha lehet! Harcoljatok minden fáért! Köszi."

Ha tetszett, olvasd el ezeket is...

0 comments

Flickr Images