Swift

Pedro Mañas: Szörnyeteg ​a fürdőkádban (Anna Kadabra 3.) - Értékelés



Pedro Mañas Szörnyeteg ​a fürdőkádban c. kötete szeptember elején jelent az Alexandra kiadó gondozásában (Carta Teen). Az Anna Kadabra harmadik kötetének története egy újabb mesebeli lény köré épül fel, s Moonville boszorkánytanoncai igencsak nagy slamasztikába kerülnek.
A Szörnyeteg a fürdőkádban némiképp más, mint az elődei. Másfajta légkör lengi át, s nincs meg benne a valódi izgalom, ami az eddigi két részt jellemezte. Nincs ellenség, nincs kimondottan "lebukásveszély", ami egy picit csalódás volt a számomra, hisz az egyetlen "ellenséges" karakter is kiherélésre került...
A harmadik Anna Kadabra kötet egy picit csalódás volt a számomra, s csak remélni tudom, hogy a negyedik kötetben visszatérünk az első két történet sémájára és izgalmas kalandjaira...

"Már csak én maradtam. Két dolgot tehettem: vagy megküzdök 
a lénnyel, vagy elszaladok, mielőtt engem is elkap. Hősnő legyek 
vagy gyáva nyúl? Végül balfácán lettem."

Ismét egy forró, nyári nap köszönt Moonville lakóira, s ifjú boszorkánytanoncaink már képtelenek elviselni a palacsintává sülést... Az uszoda azonban tele van, s a város ifjú boszorkányvadásza, Oliver is kaján vigyorral az arcán közli, hogy takarodjanak az úszócsapat gyakorlásainak helyszínéről...

Anna és barátai tehetetlenek, ám aztán úgy döntenek, bemerészkednek a szörnyűséges Szörnylápba, ami évek óta elhagyatottan áll, s szörnynek már nyomát sem látni. Az egykor tiszta vizű tavacska azonban mostanra igazi szemétteleppé vált, amibe az emberek mindenfélét beledobáltak, s ennek a lápi szörny nem nagyon örül - hisz, mint kiderül, a Szörnyláp mégse szörnymentes...

A tavacskában élő "szörny" egy splúgel, aki szemetelőknek nézi főhőseinket, s annak rendje és módja szerint ellenségesen is bánik velük. A kis csapat bár az első találkozást ép bőrrel megússza, mégis megesik a szívük a szörnyecskén, aki elhagyva a tavacskát a kiszáradás szélére kerül... 
Hőseinknek nincs más választása, új lakóhelyet kell keresniük új barátjuk, Betty számára, amíg a tavacskáját megtisztítják a szemétrengetegtől. 

De mi történik, ha a szülők minduntalan a közelben vannak, s egy splúgel azért mégsem mindennapi látvány???
"- Tudjátok, mit? Oliver ötlete nem is olyan rossz - szólt Ángela 
hirtelen. - Mártózzunk meg a lápban!
- De nem az a neve, hogy Szörnyláp? - kérdeztem ijedten.
- Ez csak egy régi név, Anna - nevetett Ángela. - Nem jelenti azt, 
hogy szörnyek vannak benne.
Én pedig buta voltam, és hittem neki."

A Szörnyeteg a fürdőkádban az első két Anna Kadabra történethez képest egy sokkal könnyedebb, mulatságosabb és szabadabb kalandot tartogat az olvasó számára.

A forró nyári napok miatt hőseink legnagyobb ellensége a forróság, s még az iskola is háttérbe szorul az égési sérülések fennállásának veszélye miatt. ^^
A történet remekül indul. Forróság, vágyódás a hűsölés után, majd egy titokzatos és rémisztően hangzó erdei tavacska és az abban lakó szörnyecske titokzatossága. Csak sajnos a végeredmény és a történet néhány fordulata nem az igazi...
Mert mi is történik? Hőseink annak rendje és módja szerint szárnyaik alá veszik a szörnyet, aki nem csoda, hogy morcos, ha az élőhelye egy valódi szeméttelep.

A kötet a természetvédelem fontosságára, a környezetünk megóvására hívja fel a figyelmet - megjegyzem rendkívül ötletes és figyelemfelkeltő módon. A tavacska megtisztítása és egy mesebeli lény egészségnek megőrzése, biztonságban tartása és élőhelyének természetes állapotba való visszaállítása remek példát mutat az ifjú olvasóknak, akik talán többet törődnek majd a környezetükkel, mint elődeik.


Az igazi ellenség kiiktatása és bárgyúvá tétele azonban már korántsem volt jó húzás, hisz az egyetlen valamirevaló ellenfelet "töketlenítette" az író. Értem én, hogy ha Oliver megjelenik a színen, akkor ellenségesen kell bánni vele, s borítékolható az is, hogy pórul jár, de megalázni és idiótaként mozgatni nem kellene. Mivel ő a kedvenc karakterem, természetesen nyilvánvaló, hogy mélyen érint ez a lekezelés, de ha elvonatkoztatok a rajongásomtól, akkor sem érzem fairnek mindig pont ezt a srácot hülye helyzetbe hozni. Mert mi értelme volt belengetni, hogy megtetszik neki az idióta splúgel, akit emberré változtattak, hogy a szülők előtt megmagyarázzák a "lény" jelentétét???
Egy gonosz és ellenséges karaktert még nem kell megalázni, csak mert próbálja megkeseríteni hőseink életét. Megjegyzem, ebben a kötetben semmi ilyesmire sor nem kerül, s az igazi ellenséges konfliktus is hiányzik a történetből. S bár lehet, hogy rettentően vicces, hogy "az idióta boszorkányvadász beleszeret az idióta átváltoztatott lénybe" séma tök vicces téma/jelenetek tárháza lehet, amin sokan röhögnek, de én egy picit degradálónak érzem, hogy ennyire kifigurázzuk az ellenfelet, csak azért, mert ő az ősei nyomdokába szeretne lépni...
Egy szóval: bosszantó.

Ezen kis jelenettől eltekintve a történet mélyebb tartalma és főhőseink cselekedetei rendkívül tanulságos és figyelemfelkeltő erejűek, de kérem a szerzőt, hogy hozza vissza az igazi, izgalmas kalandokat tökös és bátor vagy épp vakmerő ellenségekkel és igazi lebukásveszélyekkel!

Izgatottan várom a negyedik kötetet, mert egy pici szimpátiavesztés a történet iránt még nem elég ahhoz, hogy ne tartsam az egyik idei kedvencemnek a könyvsorozatot! :3


Értékelés: 4/5 splúgel








Idézetek

"Uh, végre kinyitottad a könyvet!
Ha egy kicsivel is később érkezel, elolvadok. Csupán egy pocsolya tetején úszó színes harisnya maradt volna utánam."

"Sokan közülük iskolai úszócsapatot alakítottak, gondolom "Ázott barmok" néven."

"- Tudjátok, mit? Oliver ötlete nem is olyan rossz - szólt Ángela hirtelen. - Mártózzunk meg a lápban!
- De nem az a neve, hogy Szörnyláp? - kérdeztem ijedten.
- Ez csak egy régi név, Anna - nevetett Ángela. - Nem jelenti azt, hogy szörnyek vannak benne.
Én pedig buta voltam, és hittem neki."

"Már csak én maradtam. Két dolgot tehettem: vagy megküzdök a lénnyel, vagy elszaladok, mielőtt engem is elkap. Hősnő legyek vagy gyáva nyúl? Végül balfácán lettem."

"Olyanok voltunk, mint a nagymamáját kereső Piroska. Már ha léteznének hatalmas, lila csápokkal teli nagymamák. A horgolásban verhetetlenek lennének."

"Hirtelen mesét váltottunk. Piroska helyett Jancsi és Juliska lettünk. Csak nem kenyérmorzsákat követtünk, hanem narancsszínű takonynyomot."

"- Az emberbűz összetéveszthetetlen - fújtatott lenézően."

"Cosmo, a kis mázlista már a párna alatt horkolt. Lefeküdtem mellé, és fél pillanat alatt elaludtam.
Aztán, mielőtt még lett volna a másik fele is, kinyílt az ajtóm.
- Ébresztő, Anna! - kiabálta apu. - Iskolába kell menned!
Legyen átkozott az összes splúgel a világ minden lápjában!"

"Mi hárman farkasszemet néztünk. Nyilvánvaló volt, hogy senki nem akar egy ágyban aludni a lápi szörnyeteggel."

Ha tetszett, olvasd el ezeket is...

0 comments

Flickr Images