Swift

Enid Blyton: Briliáns ​banda - Értékelés



Enid Blyton világhírű író, akinek írásaiért rengeteg nemzet gyermekei rajonganak. Sajnos idehaza, a magyar olvasóközönség nem igazán talált rá a könyveire, amiért én nagyon szomorú vagyok, pedig nem egy kiadó próbálkozott már a kiadással. Én magam a kedvenc íróim között tartom számon, s rajongok az Öt kölyök/Ötös fogat (The Famous Five) és a Secret Seven (magyarul nem kapott sorozatcímet) fő könyvsorozataiért, mely utóbbinak első kötete a Briliáns banda, a Kolibri kiadó gondozásában látott napvilágot. Sajnos, mint ahogy az piciny hazánkban a legjobb címek esetén lenni szokott, sajnos a történet/kötet nem nagyon találta meg az olvasóközönséget, így a folytatásnak lőttek. Az egyes kötetek egyébiránt teljesen lezárt, kerek egészek, melyek mindegyike egy-egy izgalmas kalandot mesél el. 

"„A jelvényemért mentem, és a jó ég tudja, mire 
bukkantam - gondolta... Ez a rejtély a Briliáns 
Bandának való! Hű! Teljesen odalesznek az izgalomtól!”

A Secret Seven hét gyerek (és egy elmaradhatatlan kutyus szereplő) kalandjait meséli el. Az eredeti regény 1949-ben látott napvilágot, így a történet mondhatni egyáltalán nem mai, ám ezt magából a cselekményből kihámozni bizony nem lehet, csak ha az ember tudja, mikor írt történetet olvas.

A Briliáns banda mintegy felvezeti hőseink történetét, bepillantást enged a családi és baráti kapcsolatokba, s némi információval szolgál a tagokról.
Főhős gyermekeink egy titkos banda tagjai, jelszóval, titkos rejtekhellyel, ahogy ezt kell, akik épp várják, hogy végre történjen velük valami. Ez a valami egy jelvény elvesztésének köszönhetően valósul meg, s a gyerekek egy furcsa, az éj leple alatt történt rendkívül különös esemény nyomába szegődnek, s kezdenek nyomozásba...

A regény történetét sokan bizonyosan ódivatúnak mondanák, hisz mentes az elektronikai kütyüktől, s a modern eszközöktől. Itt visszarepülhetünk a múltba, mikor a gyerekek rengeteg időt töltöttek a szabad levegőn, s a kaland ígérete vonzotta őket. Az információszerzés emberi kapcsolatokon és könyveken, írott sajtón keresztül történik, ami gondolkodásra és elragadtatott tettekre sarkallja a szereplőket. 
Lehetséges, hogy ez effajta kütyümentes, titkos bandás élet már nem hozza annyira lázba a fiatalokat, mint régen, ám véleményem szerint vétek lenne kihagyni egy ilyen zseniális és világhírű könyvsorozat megismerését. 

A kötetek borítóképei, valamint az illusztrációk Tony Ross nevéhez fűződnek, kinek friss, egyedi képi világa egy picit közelebb hozza a világot a mai olvasóhoz. Az eredeti illusztrációk George Brook munkái, melyek számomra szintén egészen varázslatosak, ám azokon már valóban látszik, hogy a történetek a II. világháború környékén játszódnak.


Értékelés: 5/5 hóember


2019-es korábbi értékelésem a Moly oldaláról
Noha a Briliáns banda nem annyira szerethető, mint az Ötös fogatEnid Blyton most sem okozott csalódást. A történet egy picit döcögősen és nehezen indult, a szereplők túlontúl gyerekesek voltak számomra, és komolyan aggódtam, hogy nem fogom megszeretni sem őket, sem a történetet. A 4. fejezet azonban meghozta az áttörést. Amint beindultak az események, a rejtély, a nyomozás, és ahogy feltárultak előttem a gyerekek egyéni személyiségjegyei úgy faltam a sorokat, és maximális elégedettséggel zártam be a kötetet, egy újabb kalandra éhesen. :)
Egy megjegyzést azonban engedjen meg nekem a Kolibri, és minden más kiadó is... Ha ebben a kötetben minden gyerek és felnőtt neve maradhatott az eredeti angol, akkor mégis mi a fészkes fenéért kell a többi kötetben változtatni? Itt miért maradt, az Ötös fogat pedig miért kapott magyar neveket? Egyszerűen fel nem tudom fogni... Egyébként én vagyok asszem a leghálásabb, hogy nem magyar neveket kellett olvasnom egy külföldi regényben, de akkor is megyek egy régészfelszerelésért, és elkezdek nyomozni, porolni, mert ez az igazi nagy rejtély a számomra... ^^

Értékelés: 4,5/5 hóember


Idézetek

"- …Mi értelme van egy titkos klubnak, ha nem is találkozunk?"

"- …Nem túl izgalmas egy titkos klub, ha nem történik benne semmi - fanyalgott Colin. - Én mindenesetre nagyon fogok figyelni. Sose lehet tudni, mikor bukkan rá az ember valami titokra!"

"Sose lehet tudni, mikor bukkan rá az ember valami titokra!"

"- Kőből van a szemed, mégis mintha látnál vele - mondta Jack a néma hóembernek. - Csak nehogy megveregesd a vállam, mert akkor nagyot fogok ám ugrani!"

"„A jelvényemért mentem, és a jó ég tudja, mire bukkantam - gondolta... Ez a rejtély a Briliáns Bandának való! Hű! Teljesen odalesznek az izgalomtól!”
Alig várta, hogy másnap elmesélhessen a többieknek mindent."

"Hú, ez ám az izgalmas kaland, nem igaz?"

"Hóembernek öltözve kóborolni az éjszakában... ilyet se láttam még!"

"Egek, milyen okosak ezek a gyerekek!"

"- Ez kedves volt tőle - jelentette ki Peter. - Nem is számítottunk jutalomra. A kaland maga elég jutalom volt - csúcsszuper!"

Ha tetszett, olvasd el ezeket is...

0 comments

Flickr Images