Swift

Bojti Anna: A ​kék ajtó titka - Értékelés



Bojti Anna A ​kék ajtó titka c. regényére pillanatok alatt felfigyeltem a Pagony kiadó oldalán. A különleges, 6-12 éves korosztálynak ajánlott kötet egy picit más, mint a többi... Itt, ugyanis maga az olvasó dönti el, milyen utat jár be a történet során.
Az interaktív könyvek néhány évvel ezelőtt újra meghódították a piacot és sok gyerekkel szerettették meg az olvasást. Ezeknek a könyveknek a legnagyobb erénye, hogy az olvasó maga válik főhőssé és dönti el a cselekmények láncolatát. Döntéseink kihatnak a kalandokra, s a kiválasztott út bár előrébb is vihet minket egy-egy nyomozás vagy kaland során, de ugyanúgy hátráltathat is minket. Döntéseinknek komoly súlya van, éppen ezért, alaposan át kell gondolnunk, mit választunk a megadott opciók közül.
A kék ajtó titka c. regényben az apró olvasó az Állatkert gyönyörű és titokzatos világában lehet részese egy életre szóló kalandnak. A kötet tökéletes választás a fiatal olvasók számára, hisz segíthet megszerettetni az olvasást és a hosszabb regények kézbe vételét is elősegítheti, s mindezekkel együtt, mintegy észrevétlenül és furfangosan nevel elkötelezett olvasóvá...

"- A manóba, hiányozni fogsz!"

A kötet főhőse TE vagy! Azaz, jelen esetben én, mint olvasó, s én, mint apró gyerek, aki édesanyjával végre ellátogat az Állatkertbe. Az állatkert előtt a kőelefánt ormányából egy bogaras gyűrű pottyan elém, amit a zsebem mélyére rejtek, majd belépek anyukámmal az Állatkertbe. 
Végre!
Végre az állatkertben vagyok, ám édesanyám hirtelen egy régen látott ismerőssel fut össze. Jolán néni, újdonsült rendőr épp egy nyomozás miatt van itt, ám annyi éppen belefér az idejébe, hogy leüljön anyuval a kávézóba. Meh... Mivel a beszélgetés engem halálosan fáraszt, úgy döntök, hogy eloldalgok, de szigorúan a közelben maradok, hogy ha anya észreveszi, hogy eltűntem, ne akadjon ki annyira...


Az új, bogaras gyűrűm bűvkörében élve sétálok a prérikutyák kifutójához, ám egy óvatlan pillanatban elejtem a becses kincsemet! A fénylő karika felkelti az egyik állat figyelmét, aki magával viszi a zsákmányát az üregbe. Most mitévő legyek? Talán Ottó bácsi, a Mikulásra emlékeztető állatgondozó valamilyen módon a segítségemre lehet...
Ottó bácsi azt állítja, varázsló! S hogy visszaszerezzem a gyűrűmet, prérikutyává kell változnom és lemerészkednem a föld alá! Mit tegyek?
Nosza, bátraké a szerencse, azt hiszem, elmondom a varázsigét, prérikutyává változom és bemerészkedek az állatkák alagútrendszerébe...
 
Kincsem elrejtettem, kőkulccsal lezártam. 
A kulcs öt darabját öt állatnak szántam.

Egyet a színváltós kaméleon kapott.
Egyet a zsiráf valahol eldugott.
Egyet a pillangó pálmák közé rejtett.
Egyet a fóka kék tavába ejtett.
Ha megleled őt a feneketlen mélyben
A tigris marad már csak, de ott légy ám résen!

Ha az öt kődarab összeforrhat újra,
Megtudod, ki vezet a Kék Ajtón túlra.

Mit szólnál hozzá, ha azt mondanám, a történet egészen más irányt is vehet...? Lehet, hogy az elsomfordálás helyett inkább anya engedélyét kellett volna kérnem, hogy lelépjek? És mi van, ha mégsem vagyok olyan kedves a prérikutyákkal? Hmm...
Lapozd fel a könyvet és döntsd el TE magad, merre mész! Én asszem, csobbanok egyet a tóban...

"- Nem hallottál véletlenül egy kőkulcsról? - fordulsz 
hozzá reménykedve.
- Kőkulcsról? Soha! Pedig nem vagyok már mai lepke, 
legalább három hete kibújtam a bábból."


"- ...Ez itt magánterület, ha nem tudnád! És 
az ott egy magántücsök!"

Bojti Anna regényének kézbe vételével egy szórakoztató és kalandos nyomozás részeseivé válhatunk. S mit hogy részesévé, mi magunk lehetünk a történet főszereplői!
A kék ajtó titka egy aranyos, humoros, a fiatalabb olvasók agyát megdolgoztató kalandregény, amiből rengeteget lehet tanulni.

A kötet nem csupán számtalan állatfajt és azok ismertetőjegyeit avagy életvitelét mutatja be igen hűen és részletesen, de megtanít arra is, hogy a döntéseinknek komoly következményei vannak.
Mivel minden döntést mi magunk hozunk meg - melyek egy része bizony tévútra fog vezetni minket -, az apró olvasó már jó időben értesül arról, hogy az életben bizony sokszor fontos döntéseket kell meghoznunk, amik bizonyos következményeket vonnak maguk után, s ez által az élet nem is olyan egyszerű, mint elsőre tűnik... 

Az interaktív kötet a lapozgatás és döntéshelyzetek kiválasztásán túl több kreatív feladattal is kedveskedik az olvasó számára. 
A kaland végigjátszásához példának okáért az olvasónak szüksége lesz egy dobókockára - amit több ponton is használnia kell. Van ugyanis, hogy mi magunk döntünk két felajánlott opció közül, de van, hogy a vakszerencse dönti el, merre tovább. Ilyenkor a dobókocka dönt a sorsunkról, s nekem, mint alapvetően szerencsétlen embernek, több alkalommal is megnehezítette az életem ez a parányi fehér holmi, amit ráadásul virtuálisan használtam, hisz szerencsére, ha nincs kéznél valódi dobókocka, már a virtuális térben is találhatunk remek kis alkalmazásokat erre a célra. ^^

A dobókockán túl, a nyomozás során érméket is gyűjthetünk. Az érmék gyűjtéséhez furfangosnak és okosnak kell lenni, s persze az sem árt, ha tudjuk, mivel is táplálkozik például egy tigris... Az első végigjátszásom során xxxx érmét sikerült gyűjtenem, ami - bevallom -, fogalmam sincs, milyen eredmény, de nem is merültem mélyebben el abban, hogy összesen mennyit is gyűjthettem volna össze, s a kalandra, a titok megfejtésére koncentráltam.

A kötethez mellékelt ábrákat az olvasás során vagdosni és ragasztani is lehet, de bevallom, én ezzel a lehetőséggel nem éltem, tekintve, hogy szentségtörésként élném meg, ha bármit egy könyvbe kéne ragasztanom, maszatolnom stb. ^^ Ezt a lehetőséget meghagyom inkább a kicsiknek, az eredeti célközönségnek.

"- Nem olvastál Devecserit? Olyanok a kecskerímek, 
mint mikor a kecske rí, mek...
- Kár, hogy ezt Kosztolányi írta - jegyzi meg a közelben egy 
másik kecske. - De azt is megemlíteném, hogy 
"Ott szemben a teátrummal / Megittam egy teát rummal. / 
De mire a tea kész lett, / Eltörött a teakészlet".
- Vagy azt is mondhatnám - teszi hozzá egy harmadik -, 
hogy "Engem kétszer csapott kupán, / S ő egy pofont kapott csupán.""


A kalandos és ötletes nyomozáson túllépve ejtek még néhány szót a szereplőkről is.
A főszereplő kislányról nehéz úgy véleményt mondani, hogy én magam bújtam a bőrébe, de azt kell, hogy mondjam, igazán szerethető, életre való teremtés volt, klassz döntésekkel. :P LOL
Ottó bácsi mindazonáltal pillanatok alatt a szívembe lopta magát, ahogy Lali, az eszméletlenül cuki és segítőkész kisegér is. ❤
Szerettem az állatok karaktereit, akik kedvesek és segítőkészek, avagy éppen humorosak és tökkelütöttek voltak - szituációhoz maximálisan illőn. ^^
A kötet pörgős, a történet és a lendület sodor magával, éppen ezért, a regényt pikk-pakk ki lehet olvasni.
A döntéshelyzetek logikusak voltak és mindenki megtalálhatja a neki tetszőt. Én magam többször voltam bátor és bevállalós, merész és a veszélybe fejest ugró, de sokszor húztam is be a farkincám, ami végső soron több alkalommal sem bizonyult bölcs döntésnek, mert utána ugorhattam rögtön a mély vízbe... ^^ 
Következmény: Merj bátor lenni és sose fordulj hátra! Ha nem vagy elég merész, soha nem feded fel a Kék Ajtó titkát! ;)

Ui.
Imádtam a tómélyi halkórházat, a haldoktort és a mindent behabzsoló, tökkelütött halat. ^^

"Egy kis pinty a válladra száll, és a füledbe 
csiripeli: "Kérsz egy kövér hernyót?""

A kötetet szívből ajánlom az interaktív történeteket kedvelőknek, az Éjszaka az állatkertben c. kötet szerelmeseinek, valamint mindazoknak, akik szeretnének egy trükkös kis nyomozás részeseivé válni!

A könyvet köszönöm a Pagony kiadónak!

Értékelés: 5/5 zsiráf













Idézetek

A Kék Ajtó mögött rejtve pihen kincsem,
ki a titkát tudná, a világon nincsen.
De leszáll a Kék tündér, mindenki csak ámul,
a szél is megnyugszik, s a Kék Ajtó kitárul.

"- Eljöttem, nem becsültek meg eléggé. Pedig én mindent megtettem. Szívem-lelkem beleadtam. De azok a kis drágák, azok született kis szörnyetegek!"

"Ősz haja lobog a szélben, hosszú szakálla akár a Mikulásé."

"- ...Ez a nyugodt állatkerti munka pont megfelelő egy magamfajta nyugdíjas varázslónak. Csak tolni a talicskát, dobálni az élelmet, söprögetni a kifutókat, ez aztán a gyöngyélet!"

"- Igen, ő Lali. A szakállamban lakik..."

"- Én korábban ember voltam, és akkor esett le a kezemről - magyarázod.
- Te répaszagú kígyóbőr! - hőkölnek vissza..."

"Nincs kedvetek vitatkozni a prérikutya hátsó felével, így inkább továbbszaladtok."

"...a szájad körül két pár jókora bajuszszál serken. Mint egy kackiás vitéznek!"

"- Jaj, doktor úr, úgy érzem, már meg tudnék enni egy kis nádat!"

Kincsem elrejtettem, kőkulccsal lezártam. 
A kulcs öt darabját öt állatnak szántam.

Egyet a színváltós kaméleon kapott.
Egyet a zsiráf valahol eldugott.
Egyet a pillangó pálmák közé rejtett.
Egyet a fóka kék tavába ejtett.
Ha megleled őt a feneketlen mélyben
A tigris marad már csak, de ott légy ám résen!

Ha az öt kődarab összeforrhat újra,
Megtudod, ki vezet a Kék Ajtón túlra.

Toll, szőr, karom, furcsa neszek,
emberből most állat leszek.
Szellők szárnyán föl-le ringó,
hernyóból lett kék pillangó.

"- Nem hallottál véletlenül egy kőkulcsról? - fordulsz hozzá reménykedve.
- Kőkulcsról? Soha! Pedig nem vagyok már mai lepke, legalább három hete kibújtam a bábból."

"- Van egy versike, ami pillangóról pillangóra száll generációk óta. De se füle, se farka. Így hangzik:

Dzsungel mélyén, fa hajában
Rejlik a kő jól elzártan."

"Körberepülöd a lepkeházat. Időnként nekikoppansz a falnak, vagy felkenődsz egy növényre, de nem adod fel."

"- ...Ez itt magánterület, ha nem tudnád! És az ott egy magántücsök!"

"- ...Ahogy én a szakállamról vagyok híres, a fókáknak a bajuszuk rendkívüli..."

"- ...délutáni sziesztáját tölti a többiekkel együtt. Ilyenkor tilos zavarni, mert csomót köt a nyakunkra."

Toll, szőr, karom, furcsa neszek,
emberből most állat leszek.
Lustán fekszem, dolgom semmi,
úgy szeretnék tigris lenni!

"A kavicsokból időnként itt-ott lában nyúlnak ki, és komótosan arrébb totyognak. Ezek lesznek a teknősök!"

"Mint egy lovag, csak éppen te nem tudsz megszabadulni nehéz páncélodtól a csata végén."

"- Túl sokat ettem, és kihíztam a páncélomat. Nagyon nyomott..."

"Néhány kiskecske melléd szegődik, és versenyt pattogtok."

"- Nem olvastál Devecserit? Olyanok a kecskerímek, mint mikor a kecske rí, mek...
- Kár, hogy ezt Kosztolányi írta - jegyzi meg a közelben egy másik kecske. - De azt is megemlíteném, hogy "Ott szemben a teátrummal / Megittam egy teát rummal. / De mire a tea kész lett, / Eltörött a teakészlet".
- Vagy azt is mondhatnám - teszi hozzá egy harmadik -, hogy "Engem kétszer csapott kupán, / S ő egy pofont kapott csupán.""

"- ...Majd ha megnősz, elmesélem, kis krokodilom. Még csak most keltél ki a tojásból. Bár nem is emlékszem, hogy tojást raktam. Talán épp elbóbiskoltam.
Úgy tűnik, ez a krokodil azt hiszi, hogy te az ő kiskrokodilja vagy!"

"- Anyu, te szereted az egereket? - csodálkozol.
- Igen, olyan kis kedvesek."

Toll, szőr, karom, furcsa neszek,
emberből most állat leszek.
Minden lyukba beleférne, 
bár lehetnék egérke!

"- Lali, vigyááááááááááááááááázz! - kiabálod, és már zuhansz is!
- Nem vigyááááztam! - hallod a fejed fülül Lali hangját."

"- A manóba, hiányozni fogsz!"

"Egy kis pinty a válladra száll, és a füledbe csiripeli: "Kérsz egy kövér hernyót?""

Ha tetszett, olvasd el ezeket is...

0 comments

Flickr Images